fbpx

איך להמשיך לנהל עסק משפחתי שהיזם הלך לעולמו ולא השאיר צוואה

שתפו בפייסבוק
 
 
 
 

אני רק שאלה…

חבר ותיק, בעל חברת פרסום קטנה, הלך לעולמו. המשרד, שיש לו כ-50 לקוחות, נותר בידי 3 ילדיו, האחד מנהל תקציבי פרסום, השני מנהל קריאייטיב והשלישית מנהלת אמנותית.

מאחר וחברי לא השאיר צוואה, החלו ויכוחים בין ילדיו, לגבי השליטה בעסק. מאחר והם לא הסכימו ביניהם, החליטו לפרק את החבילה כאשר אין ספק שהפירוד יגרום להם נסיגה כלכלית מהותית לעומת המשך פעילות כחברה משותפת.

האם יש לך פתרון של סינרגיה ארגונית?

תשובה

אכן מקרה לא פשוט אך, לצערי, אופייני לחברות משפחתיות. יש לזכור שהאחים נמצאים בתקופת אבל הן על אב הן על עסק שפרנס אותם.

פתרון שעסקים משפחתיים או שותפויות נוקטים בו, במקרים רבים, – הוא הבאת מנהל חיצוני לכאורה נייטראלי. מניסיוני פתרון זה מביא, פעמים רבות, ליצירת קואליציות ואף להחרפת המאבקים בין האחים/ השותפים.

בתהליך תחילת תהליך יצירת הסינרגיה עוסק במטרה משותפת “גדולה” יותר מאגו של אחד מהשותפים. יש כאן החלטה רציונאלית של כל אחד מהשותפים (האחים במקרה שלפנינו), למרות חילוקי הדעות לברוא פתרון סינרגטי, מתוך הבנה שהחלופה של פירוק העסק תפגע בהם כלכלית, ולו לטווח ארוך. בתהליך עזרה לעסקים משפחתיים ניתן להתחיל לייצר סינרגיה במצב קונפליקטואלי, אך דווקא בעסק משפחתי חשוב לצמצם את הקונפליקט.

מקרה טעון כגון זה, נכון שיעשה ע”י צד שלישי (לדוגמה יועץ). אם יבוצע על פי התהליך של גישת הסינרגיה שלבי הפעולה יהיו*:

  1. שיחת היכרות עם כל אחד מהאחים לבד. בשיחה נבדוק את ההתכנות של פתרון שישאיר את העסק ואולי אף יקדם אותו. לדוגמה נבחן את היסטורית הקונפליקטים בין האחים – וכיצד טופלו בעבר.
  2. במידה וימצא שיש רצון בסיסי להצלת העסק. נקיים סדנה משותפת לשלושת האחים שבה:
    1. נחדד את השונות (לדוגמה בתפקיד, עוצמות וחולפות) של כל אחד. ננסה להגיע להבנת עוצמת השונות – מה תורמת לעסק. המפתח לפתרון הוא נכונות לכבד את השונות (לא מתוך מקום של כניעה או ריצוי – אלא מתוך מקום של הערכה הדדית של התרומה השונה של כל אח לעסק המשפחתי.
    2. נגדיר מה המטרה המשותפת לתהליך – לדוגמה שמירה על העסק, מציאת פתרון להובלתו (ניתן למצוא פתרון לא הירארכי – שיוויוני, כגון שלושה מנהלים שותפים – כאשר כל אחד מהם אחראי על אותה פונקציה עליה הוא אחראי כיום, ומתקיימות ישיבות תיאום שמנוהלות בתורנות). והגדרת התפקיד והחלק של כל אחד מהאחים בו.
    3. נבחן (בעזרת שאלון) את דפוסי יחסי הגומלין הקיימים כיום ואת העוצמה שלהם על פי תפיסת כל אח. נתמקד בצמצום דפוסים הרסניים ובעיקר טשטוש (העדר צואה יוצרת טשטוש) ופלישה (רצון של כל אח להיות המוביל).
    4. נבצע תהליך של חיבור רגשי בעזרת אחד הכלים שמרכז סינרגיה משתמש בהם.
  3. במידה ויש הסכמה להמשך התהליך ניצור תכנית עבודה למימוש הפתרון המוצע אשר תתמקד בנושאים כגון:
    1. שינויים נדרשים בתהליכי העבודה, בהגדרת סמכויות ואחריות.
    2. מציאת מנגנונים פשוטים לתאום. לדוגמה מנהל משרד או שירות לקוחות בעל סמכויות שינהל חלק מהתיאום מול הלקוחות.
    3. עבודה אישית ובינאישית עם כל אחד מהאחים, על פי הצורך, להטמעת הסיכומים.

* הערה – שלבי התהליך ותוכנם ייקבעו על פי הצרכים הספציפיים של כל ארגון. התשובה כאן היא דוגמה לתהליך אפשרי, ואין לראות בה תחליף לייעוץ על ידי איש מקצוע.

WhatsApp
היי כאן ד"ר רמי בן ישי, ניתן לפנות אלי גם דרך הווטסאפ
מוזמנים לצפות בקורס המבוא לשפת הסינרגיה הארגונית
הרשמו לניוזלטר שלנו לקבלת כלים מקצועיים לשיפור השגת היעדים
פרטיותכם יקרה לנו ולא נעשה כל שימוש בפרטים שלכם מלבד לשלוח לכם חומר מקצועי ושיווקי על השירותים שלנו.