fbpx

כשאת אומרת כן למה את מתכוונת

חיסון קורונה העד או נגד בארגון
שתפו בפייסבוק
 
 
 
 

כשאת אומרת כן למה את מתכוונת – על 50 גוונים של הסכמה של עובדים להתחסן בחזרת לשגרה, ותפקיד המנהיגות בעת הזו.

בימים האחרונים שוחחתי עם מספר לקוחות, על חזרה של עובדים לשגרת עבודה עם סיום הסגר השלישי. רציתי לשתף בשתי מסקנות בולטות שיש לי משיחות אלה, ומחוויות אישיות שלי, כסב לנכד שנולד מספר ימים לפני שהבינו את משמעות המגפה שנחתה עלינו.

ולפני זה שני סיפורים אישיים:

הנכד הראשון שלי, יונתן, נולד בינואר 2020. בתחילה נסעתי הרבה להיות איתו ולעזור לביתי. די מהר החלה תקופת הסגרים וההגבלות, שהיקשו על כמות הפגישות הסדירות, וכללי הריחוק החברתי – שהקשו לייצר קירבה גם כשכבר נפגשנו. היו שבועות שיכולתי להגיע ושבועות שלו. והלב נקרע. אבל הראש אמר – כי יש לכבד את כללי הריחוק.

מה שעשיתי מהתחלה – הייתי שר לו שיר, אותו שיר. "מעין סיסמא שלנו". האמנתי שזה יוצר איזה שהוא חיבור מיוחד. בתחילה הוא רק הקשיב, אך ככל שהתפתח, הוא למד לצחוק כששרתי, ואח"כ לרקוד. כך שגם בשיחות וידאו (בשבועות שלא יכולתי לבקר), תקשרנו דרך השיר שלנו.

ולסיפור השני: כמו כל אחד, אני נחשף לקבוצות ולאנשים שהם "בעד החיסון" וכאלה "שהם נגדו". כ"רמי" – אני תומך בחיסון. התחסנתי יחסית מוקדם (במסגרת הקבוצה ששויכתי אליה בעדיפויות). עם זאת כד"ר סינרגיה, אני מוצא את עצמי מקשיב בתשומת לב גם לטענות של "הצד שכנגד". והנימוקים והטענות הם מרובים שונים: מהסברים רוחניים/ דתיים; דרך הסברים רפואיים; ועד פחדים אישיים.  איש איש והסברו עימו. אנשים נאחזים בפיסות מידע מעוות או שיקרי, כניסיון לא לחיות באי וודאות. לפני כחודש התקשר אלי חבר, ושאל אותי אם להתחסן. תחילה עניתי לו מה אני עשיתי, ואח"כ שאלתי אותו מה הוא חושב לעשות. לא הייתה לו תשובה. הוא העלה את כל הטיעונים העיקריים בעד ונגד ולא יכול היה להכריע… הרגשתי שהוא ממש רוצה ש"אחליט בשבילו", ולא חשבתי שזה נכון. בטוח שגם אתם נתקלתם במצבים דומים.

אבל ארגונים לא יכולים לשבת על הגדר. הם נדרשים להחליט, מהר. ומנהיגים (ברמה הלאומית, במקומות עבודה, בקהילה, במשפחה) מוצאים את עצמם מקבלים החלטות אמיצות (ברמה הלאומית – יש מי שיגיד – פוליטיות), ודורשים לציית להן.

מסקנה ראשונה  – מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

אני שואל את עצמי, מה מרגישים תינוקות שרואים את הסבא או הסבתא שלהם דרך מסכה. עד כמה זה משפיע על היכולת לתקשורת לא מילולית. על האינטליגנציה הרגשית שלהם.

ברבדים שונים – צפוי לנו תהליך שינוי/ הסתגלות הרבה יותר מקיף ממה שאנו חושבים. הנזקים הכלכליים, הפסיכולוגיים, והרפואיים, ימשיכו גם אחרי שהסערה תישך. איני נביא זעם, ואני משתדל להיות אופטימי. אז למה אני משתף במסקנה זו שלי.

כתבתי בפוסט שעבר על סינרגיה בכפיה – על נכונות של הפרט לפעול למען אינטרס כללי, מתוך איום חיצוני (איום בפיטורין, תחושת אשם כלפי חברים ורצון "להיכנס תחת האלונקה" – משפט החביב על מנהיגינו). אך כשאנו אומרים "כן" (לחסון, או ללחץ הפיזי המתון) – למה אנחנו מתכוונים? ועד כמה אנחנו מרגישים שהכן הזה נכפה עלינו.

מסקנה שניה – ביציאה מהקורונה אל תהיה צודק – תהייה חכם.

התפקיד של מנהיגות בכלל, ושל מנהלי משאבי אנוש בפרט, היא בשלב הראשון – לקבל החלטות ולהנהיג את העובדים לפעול למען אינטרס משותף, אך בו זמנים, ובוודאי שבשלב השני, להיות ערים ל50 הגוונים של "כן" שמביעים העובדים שלהם, שקודם התנגדו לחיסון, ולבסוף התחסנו.

אחת הקבוצות המעניינות שפועלת נגד החיסון בפייסבוק, פועלת בגלל עצם הכפייה לא בגלל החיסון. ושוב איני מנסה להסכים או להיות צודק, אני מנסה להציע היום להיות חכם. כפי שאני חוזר ומתריע – זו שעתה הגדולה של המנהיגות – להכיר ולכבד את השונה, גם כשאיני מסכים לו, ובמקרים דיכוטומיים שמחייבים החלטה מנהיגותית ( קיבלתי או לא קיבלתי חיסון), לשים לב לשונות בהסכמה להתחסן. גם אם על פני השטח עובדים מסכימים ומתחסנים – מה הרגשות שלהם כלפינו, ועד כמה מחר הם יוכלו שוב להגיד כן כשנצעק "אחרי".  

רוצה לתרגל את הכלים ששפת הסינרגיה נותנת למנהלים וליועצים, במציאות שלך? מוזמן להצטרף לקורס היברידי יישומי בשיתוף פעולה עם פ.א.י (פיתוח ארגוני לישראל) – הכולל חלק ראשון של צפיה עצמאית בקורס דיגיטאלי + 3 מפגשים חיים בזום ותמיכה אישית וקבוצתית. לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצה לשמוע עוד על "סינרגיה ארגונית" אני מזמין אותך לתאם עמי שיחה קצרצרה  אני מזמין אותך לשלוח לי הודעת ווטסאפ או לתאם שיחה קצרה

WhatsApp
היי כאן ד"ר רמי בן ישי, ניתן לפנות אלי גם דרך הווטסאפ
מוזמנים לצפות בקורס המבוא לשפת הסינרגיה הארגונית
הרשמו לניוזלטר שלנו לקבלת כלים מקצועיים לשיפור השגת היעדים
פרטיותכם יקרה לנו ולא נעשה כל שימוש בפרטים שלכם מלבד לשלוח לכם חומר מקצועי ושיווקי על השירותים שלנו.